top of page
Skribentens bildAdamsson Löfgren

Guide till Synopsis: När, varför, hur?

Uppdaterat: 1 okt.

Att skriva synopsis är en nödvändig del av att vara författare. Men det finns olika sätt och olika anledningar till att sammanfatta ett manus.


Kanske behöver du ett synopsis för att kartlägga din egen berättelse i förväg, eller så behöver du det först i efterhand för att pitcha ditt manus till förlag. Allt beror på dig, ditt arbetssätt och dina mål.



Okej! Vi behöver inte hymla med det. De allra flesta som undrar kring synopsis är främst intresserade av att få sin bok utgiven och hur de ska ska skriva synopsis för att uppnå detta. Men ...


Synopsis är lika viktigt innan som efter

Vi kommer att komma till hur du bäst "pitchar" din bok till ett bokförlag med ett välskrivet synopsis, men innan vi gör det måste vi diskutera när det är läge att börja tänka på ditt synopsis. Svaret är (oftast) innan du ens har börjat skriva på boken. Guiden är därför uppdelad i tre delar.


1 - Varför skriva synopsis i förväg?

2 - Hur du skriver/utvecklar synopsis (på ett sätt som passar dig) under skrivandet.

3 - Pitcha ditt synopsis till bokförlag.


 

1: Varför skriva synopsis i förväg?


Till att börja med är att skriva en bok ett utmanande och ensamt företagande. De flesta författare kommer åtminstone några gånger på vägen tvivla på kvaliteten i det de gör, kommer att sakna den där svårdefinierade känslan som fick dem att påbörja boken.

För övrigt kan man falla ur skrivanderutinen av andra anledningar, såsom hög arbetsbelastning, sjukdom, familjeangelägenheter osv.

I alla dessa fall kan ett starkt synopsis, som har skrivits under den tid man fortfarande kände inspirationen med full kraft och såg visionen tydligt, hjälpa en att hitta tillbaka.

Vidare ... Att utarbeta ett synopsis i förväg är ett bra sätt att utforska din bokidé. Alla kommer på berättelser på olika sätt, men det vanligaste är att man har en eller ett par idéer, t.ex. en karaktär, en miljö, en spännande twist, m.m., som blir drivkraften till att vidareutveckla idén till ett manus. Men det är inte alltid idén håller till en hel bok.


Ett synopsis avslöjar ofta om det finns luckor i berättelsen.

Kanske var idén bara en idé, som egentligen hör hemma som element i en annan bok. Eller kanske så är det tvärtom, alldeles för många idéer, som inte kan behandlas på en enda bok. Att upptäcka sådant här i förväg kan spara mycket tid och möda. Inte minst om du som författare har ambitionen att skriva en bokserie.

Varför synopsis är viktigt för bokserier

Nu för tiden är onekligen serier det stora inom bokvärlden. Cirka 8/10 av de manus vi får in som förlag har antingen uppföljare planerade eller har "lämnat öppet för uppföljare". För att, både som författare och som förlag, kunna utvärdera en series potential i förväg, krävs dock en tydlig plan.


Kanske finns det en mycket stark del 1, tack vare en unik idé som bygger på författarens egna upplevelser, men då dessa inte kan upprepas upptäcker man genom ett serie-synopsis att det trots allt bör bli en fristående bok. Å andra sidan, om det är tvärtom, att det finns så pass mycket handling att det räcker och blir över, så kan en fristående bok, eller en planerad trilogi, lätt vidareutvecklas och styckas upp till ytterligare delar.


I slutändan handlar allt om att spara dig och förlaget tid och möda.

Att ha ett bra synopsis kan hjälpa dig att hålla dig på banan och ta projektet i mål när inspirationen tryter, kan hjälpa dig att omvärdera innan du ens påbörjat projektet, och kan framför allt hjälpa dig att se till så att det är rätt mängd av rätt ingredienser i din dramaturgiska säck redan i förväg, då det generellt är mycket svårare att justera om detta i efterhand.


Om säcken är överfull blir den svår att knyta ihop.

2: Hur du skriver/utvecklar ditt synopsis under skrivandet


Tog du dig hit? Vilken tur! Då avskräcktes du inte av tanken på att behöva kunna varenda aspekt av din berättelse i förväg! Det är såklart omöjligt.


Alla arbetar vi olika, men gemensamt är att intriger, karaktärer och miljöer växer fram och utvecklas medan vi skriver dem. Därför bör ett synopsis, speciellt om det är för en serie, utvecklas och anpassas med tiden. Därför brukar vi föreslå att börja med ett mycket förenklat synopsis, där de stora vändningarna och de viktigaste karaktärerna finns med. Nyanser och sidospår, comic-relief-karaktärer eller vackra miljöbeskrivningar, får vänta till senare.


Kartläggning utöver synopsis


Saker som bikaraktärer, miljöbeskrivningar, sidospår m.m. kan för övrigt också bearbetas i förväg, utanför synopsis. Till exempel kanske du baserar karaktärer på en riktig person och gör en intervju, alternativt har du post-it-lappar där du skriver upp egenskaper, kanske har du ett dokument med bra scener som du ännu inte vet var de ska placeras, eller så är du så pragmatisk att när du beskriver X/Y miljö så har du en mapp med bilder i. Eller så gör du ingenting av detta. Det finns framgångsrika författare som skriver fullt sammanhängande berättelser utan någon form av anteckningar, men det är ofta en följd av mycket lite eller mycket mycket, erfarenhet.


Vår upplevelse är också att någon i slutändan ofta måste betala för detta, i tid på redigering. Antingen blir det författaren, vilket i så fall är upp till dig, eller så är det förlaget, vilket kan bli mer problematiskt..


Den stora fördelen med att faktiskt upprätthålla ditt synopsis under skrivandet, inte minst om det är en komplicerad intrig eller en bokserie, är att du alltid kan konsultera det när du får nya idéer och manuset utvecklas. När du kommer på den där twisten eller sidospåret, eller att X karaktär kanske faktiskt hela tiden har vetat Y, så kan du jämföra med ditt synopsis och se om det går ihop, annars enkelt se vilka anpassningar du behöver göra.



3: Pitcha ditt synopsis till bokförlag

Varför anses det komplicerat att skriva följebrev eller synopsis till förlag, när det i själva verket är lättare än en jobbansökan?


Troligtvis för att det är så jävla svårt att få sin bok utgiven.

Om tiotusentals jobbsökande gick till samma bransch varje år och bara ett fåtal fick ett jobb, så skulle säkert anställningsintervjun verka skrämmande svår. Man skulle tro att man behövde spänna sig till sitt yttersta och ta på sig de mest fascinerande kläderna för att ens ha en chans.


Sanningen är dock att det är väldigt lätt att pitcha sitt synopsis till bokförlag ... Så länge du har följt Punkt 1 - och har skrivit ditt synopsis i förväg.


Synopsis-cirkeln sluts vid förlagets portar

En av de viktigaste anledningarna att skriva synopsis i förväg är som sagt för att utvärdera om boken, eller bokserien, fungerar. Om dramaturgin är tydlig. Om karaktärerna är lätta att få grepp om. Om det är spännande, intressant, roligt. Att det inte finns några hål i storyn, varken på tok för mycket eller alldeles för lite av något.


Om detta stämde i början av processen, så kommer det nästan säkert att stämma i slutet av processen. Troligtvis har din bok, och ditt synopsis, bara blivit bättre med tiden.


Då återstår bara frågan ...


Hur utformar man ett synopsis - i praktiken - för att skicka till förlag?

Förlagen har ibland olika preferenser för exakt utformning, vilka man bör ta hänsyn till, men de flesta har en sak gemensamt. Det är en filtreringsprocess.


Bokförlagen läser ofta bara några sidor av majoriteten av manus som de får in. Därför är ett följebrev och synopsis livsviktigt för att de snabbt och enkelt ska kunna avgöra just det du själv avgjorde när du skrev ditt manus från början, att det håller.


De flesta manus filtreras bort, antingen för att de uppenbart inte håller, eller kanske bara för att författaren inte lyckas förmedla att det håller.


Hur många författare har haft en relativt otydlig plan för en bok, sedan skrivit den, och efter att sista tangenten är knappad omtumlat tänkt ... Vad skrev jag egentligen?


Detta må vara mänskligt, men det går inte när man ska pitcha till ett förlag. Synopsis till ett förlag ska vara en kort, tydlig kartläggning av berättelsens dramaturgi. Det ska innehålla de viktigaste personerna och de viktigaste händelserna. Det behöver inte vara litterärt stimulerande, men gärna rättstavat och lättläst.


Tydligare blir det inte


För att ändå inte lämna något åt slumpen skickar vi med ett exempel på synopsis. Boken är påhittad, och om berättelsen i sig verkar bra eller inte hör inte till. Det exakta formatet är inte heller någon riktlinje.


Däremot uppfyller detta synopsis de viktigaste kriterierna: det är kort, tydligt och det håller.

Mer än så behövs inte - efter det får boken tala för sig själv.



Vi hoppas att du fann värde i den här guiden och önskar dig lycka till i ditt framtida synopsisande!







1 151 visningar0 kommentarer

Liknande inlägg

Visa alla

Yorumlar


bottom of page